"התרבות המערבית שינתה אמנם את תנאי חייו של האדם, אך לא את הצרכים הפיזיולוגיים של גופו. מבחינה זו, הוא יצור הטבע וכמו כל החיות הניזונות ממזון חי בלבד, חייב גם הוא להיזון כמוהן. כל אותם מזונות, שהאדם אינו יכול לעכלם במצבם הטבעי, ועליו לבשלם תחילה, לא נועדו, כנראה, להיות חלק מתזונתו; ביכולתו לחיות ולהתקיים בלעדיהם."
מתוך הספר "תזונת האדם ובריאותו" מאת יצחק בן-אורי

מה היא תזונת רואו-פוד?

יצחק בן-אורי ממייסדי וחלוצי התזונה הטבעית, בציטוט זה מתכוון לתזונת הרואו-פוד (Raw Food), בעברית מזון צמחי-חי. מזון צמחי חי, הנו מושג המגדיר מזון מן הצומח, שלא עבר כל תהליך של בישול, טיגון, צלייה, הרתחה, הקפצה, אפיה או אידוי. המזון הצמחי-חי נאכל כפי שהוא, בצורתו הטבעית, ולעיתים עובר תהליך מינימלי של יבוש או חימום במייבש מזון, בטמפרטורה שאינה עולה על 48 מעלות צלזיוס. המזונות הנכללים בקבוצת מזון זו הם פירות, ירקות, דגנים, קטניות, זרעים, אגוזים, שקדים, אצות ים, נבטים ונבטוטים.

תזונה זו, מקורה בטבע ולכן טבעית לאדם מראשית היותו. היא מכילה שפע של ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון, פחמימות מורכבות, שומנים וחלבונים במידה מספקת וכן את כל החומרים הנחוצים לפירוק וסילוק עודפי פסולת מן הגוף. ניתן להכין ממגוון המזונות הכלולים בה, שפע של מתכוני גורמה בריאים, טבעיים, מרעננים, מושכים את העין, מתובלים במגוון תבלינים ועשבי תיבול מלאי ניחוח, שכולם פשוטים ומהירים להכנה וקלים להשגה. המתכונים כוללים מגוון רב של מאכלים כמו פיצה, לזניה, פסטה, שייקים, סלטים, קרקרים, לחמים, ממרחים, מתבלים, תחליפי גבינה, מרקים, קציצות, וכן קינוחים כמו גלידה, עוגות, עוגיות שוקולד ועוד, כשכל אלו עשויים אך ורק מחומרים טבעיים, בריאים ומזינים. מזון בריא לא חייב להיות תפל או משעמם. הוא יכול, עם מעט ידע, דמיון והשקעה להפוך טעים להפליא, מענג, מספק ולהשביע את הגוף הפיזי ואת הגוף הרגשי. על מנת ליהנות ביום יום מתפריט טעים אין צורך לחרוך, לשרוף, לצלות, להרתיח, להמתין שעות לזמן הבישול, לשאוף את אדי השמן המטוגן או לכלות זמן בשפשוף כלי הבישול ובניקיון המטבח.

על נזקי הבישול ושאר תהליכים שעובר המזון הבא אל פינו

בתהליך הבישול עובר המזון שורה של שינויים כימיים ופיזיקאליים אשר עלולים לפגוע ברכיבי תזונה חיוניים וליצור חומרים מזיקים לגוף. הבישול הורס את החיות שבמזון, את "אנרגיית החיים" שבו, ובנוסף מעכב את ספיגתו בגוף, משנה את המבנה הטבעי של מרכיבי המזון, פוגע במרכיביו ומפחית מערכם התזונתי. השינויים הכימיים הנוצרים בתוך תאי המזון בתהליך הבישול יכולים לגרום לשינוי מבנה תאי ורקמות הגוף שעלולים להוביל שעלולים לגרום לנזקים בריאותיים קשים.

בתהליך הבישול ה:

חלבונים – חום הבישול מגביר את קצב תנודת האטומים שבחלבון וגורם לחומצות האמינו המרכיבות אותו להתפרק. תהליך זה מערער את המבנה הטבעי של החלבון ופוגם בתפקודו.

שומנים – החום הנוצר בזמן הבישול גורם להתפרקות כימית שלהם, אשר יוצרת חומצות שומן חופשיות שהגוף אינו מסוגל לעכלן. חומצות אלו, משבשות את תהליך העיכול של מזונות אחרים והופכות לרעילות לגוף.

פחמימות – משנות את המרקם הטבעי שלהם.

מינרלים – כמות גבוהה שלהם הולכת לאיבוד בזמן הבישול.

וויטמינים – רגישים לחום ומרביתם נפגעים ונהרסים בחשיפתם לחום גבוה וממושך.

אנזימים – נהרסים כולם בחום של למעלה מ – 48 מעלות צלזיוס.

היתרון המשמעותי ביותר של תזונת הרואו פוד הוא השמירה על כל כמות האנזימים שבמזון.

האנזימים הינם תרכובות כימיות הבנויות מחלבון ומינרל או מחלבון וויטמין. הם משמשמים כקטליזטורים הנוכחים בכל התהליכים הביו-כימים בגוף, בלעדיהם לא תתכן כל ראקציה כימית בגוף. לכל פעולה ביוכימית בגוף נדרשת טמפרטורה גבוהה מ 37 מעלות צלזיוס, שהיא הטמפרטורה הממוצעת של גוף האדם. תפקיד האנזימים לזרז את הפעילות הכימית המתרחשת בטמפרטורה זו. האנזימים חיוניים לסילוק עודפי הפסולת הרעילים לגוף, לבניית תאים חדשים, לתהליך חלוקת התאים, לעיכול המזון ולפעילות תקינה של מערכת החיסון בהגנתה על הגוף.

קיימות שתי קבוצות של אנזימים:

  • אנזימים מטבוליים, האחראים על פעולת חילוף החומרים של התא.
  • אנזימי עיכול, האחראים על עיכול המזון.

האנזימים פועלים ללא הרף בגוף והם מתבלים במהלך פעילותם, אי לכך, הגוף צריך לייצר כל הזמן אנזימים חדשים. תהליך יצור האנזימים בגוף הולך ונחלש עם השנים. קצב היחלשותו תלוי בנתונים תורשתיים ובהרגלי תזונה ואורח-חיים.

כאשר אנו צורכים את אנזימי העיכול מהמזון הצמחי-החי, נוצרת הקלה על תהליך העיכול משום שהצורך לאלץ את הגוף לייצר אנזימי עיכול ולנקז אותם ממאגר האנזימים המטבוליים יורד.

כאשר אנו צורכים שפע של מזון צמחי-חי, אנו קולטים לגופנו אנזימים הפועלים בתהליך עיכול המזון. ואז הגוף מתפנה ליצור אנזימים מטבוליים החיוניים מאד לבריאות ולחיוניות הגוף.

פאנל נגישות