המונח "סרטן", מתייחס לעשרות סוגים של גידולים ממאירים באזורים שונים בגוף, הידועים לעולם המדע והרפואה. הסרטן מתפתח ומתפשט, כאשר קצב חלוקת התאים הנורמלי של הגוף יוצא משליטה, והתאים מתחילים להתרבות ולהתחלק בקצב מהיר ביחס לקצב הנורמלי. מצב זה, גורם להתפתחות גידולים, השונים בהרכבם מרקמות ומאברי הגוף הבריאים.

גידולים אלה, מייצרים כלי דם חדשים, המספקים לגידול כמות גבוהה של חמצן וחומרי הזנה, המאיצים את גדילתו, ואף מאפשרים לתאים הסרטניים להינתק ממקום הגידול, להיכנס לזרם הדם והלימפה, להתפשט לאזורים נוספים, וליצור בהם גושים חדשים, הנקראים – גרורות. קיימים גם גידולים שאינם ממאירים – אינם שולחים גרורות. אלה, יישארו במקום בו הם נוצרו, ולא יתפשטו לאזורי גוף אחרים, אך הם יכולים ליצור לחץ על האזור בו הם נמצאים ועל סביבתו. סוגי המחלה השונים, נקראים על פי מיקומו של האזור/האיבר בו התפתח הגידול הסרטני. הגידולים נבדלים זה מזה, בסוג התאים, באזורים, בקצב התפתחותם, בשיעור אלימותם, בסוג הטיפול הנדרש, בתופעות הגופניות, שהם יוצרים, בנטייה שלהם לשלוח גרורות, ובסיכויי ההחלמה.

גורמים המעלים את הסיכון לחלות בסרטן

גורמי המחלה במרבית המקרים לא ידועים עדיין. אך, נמצאו מספר גורמים, הקשורים להרגלי אורח חיים ולתנאי סביבה, המעלים את הסיכון לחלות במחלה כגון: תזונה לקויה, עודף משקל, צריכת אלכוהול, עישון, חוסר בפעילות גופנית, מצבי עקה, חשיפה לקרינה ולמזהמים סביבתיים. הימנעות מגורמים אלה יכולה למנוע/להפחית את הסיכון להתפתחותו של סרטן, ואף להגביר את סיכויי ההחלמה. כאשר מתעורר חשד לסרטן, הצעד הראשון הוא לפנות לרופא. אבחון המחלה מוקדם ככל האפשר, וטיפול בשלביה הראשונים, מגביר משמעותית את סיכוי ההחלמה.

וקצת כימיה

הסביבה הפנימית של גוף האדם מורכבת משתי תרכובות ביוכימיות – בסיס וחומצה, הנמדדות ביחידות של pH. הסרטן מעדיף סביבה ביוכימית חומצית – בסביבה בסיסית תאי סרטן לא יכולים להתפתח.

מצב של בריאות מרבית, מחייב איזון בין שתי תרכובת אלו.

תנודות באיזון זה, אפילו התנודות הקלות ביותר, שאינן מורגשות, משפיעות על מצב הבריאות, משום שהן מפריעות לפעולת מנגנוני ההגנה וההחלמה של הגוף, ואף גורמות להתפתחות מחלות רבות. כאשר התנודות גדולות, והגוף מגיע, לחוסר איזון קיצוני בחומציות – בו רמת החומציות מגיעה לשיאה, קשה לגוף לשמור על תאים בריאים, ואז נוצרת קרקע פורייה להיווצרות מחלת הסרטן על סוגיה השונים.

מצב חומצי בגוף בין יתר נזקיו הבריאותיים מעודד צמיחת גידולים

מזונות מסוימים יוצרים סביבה ביוכימית חומצית בגוף, ומזונות אחרים יוצרים סביבה ביוכימית בסיסית. התפתחות התהליך הסרטני זקוק למזון חומצי. לכן, חשוב מאוד לשמור על יחס נכון בין מזון, שיוצר סביבה חומצית לבין מזון שיוצר סביבה בסיסית. יש לשים לב, שלא חשוב אם הרכב המזון עצמו הוא חומצי, או בסיסי – החשוב הוא, אם המזון תורם בסופו של התהליך המטבולי למאגרי הבסיס של הגוף, הפועלים לנטרול החומציות, או שהוא מעלה את רמת החומציות. הלימון לדוגמא, (ויתר פירות ההדר), מבחינה כימית הוא חומצי, אך לאחר שהוא עובר את ההליך המטבולי, הוא יוצר סביבה בסיסית. לעומתו העוף, שהרכבו הביוכימי אינו חומצי, יוצר סביבה ביוכימית חומצית, לאחר שהוא מתפרק בתהליך המטבולי.

תזונה לטיפול במחלת הסרטן

כעיקרון רצוי, שהתפריט התזונתי, שאנו צורכים בכל ארוחה, יהיה מאוזן מבחינת מרכיבים תזונתיים יוצרי חומציות או בסיסיות. עובדה מצערת היא, שמרבית פריטי התזונה המערבית עשירים במזונות יוצרי חומצה, ודלים במזונות יוצרי בסיסיות.

המלצות התזונה, הניתנות היום על ידי אנשי רפואה ותזונה, מתמקדות היום בעיקר במזונות, שיספקו את חומרי ההזנה החיוניים לתחזוקה ולשמירת חיוניות הגוף, מבלי לתת את הדעת לתרומתם לאיזון הכימי של הגוף. וזאת למרות שהגוף יכול לספוג ולהשתמש בחומרי ההזנה הללו, רק כאשר האיזון בין בסיס חומצה מתקיים. כאמור, מחלת הסרטן ניזונה מרמת חומציות גבוהה מאד. לכן, מרבית התפריט התזונתי בכל ארוחה, אמור להכיל כמות גבוהה של מזונות יוצרי בסיסיות.

 מזונות התזונה הטבעית נמצאו כיעילים ביותר להשבת האיזון בין בסיס לחומצה בגוף, איזון, שיגביר את סיכויי ההחלמה, ויקטין את סיכויי התפתחות המחלה. חלק גדול ממזונות תזונה זו, בעיקר – פירות, ירקות, דגנים וקטניות, מכילים פיטוכימיקלים שהם ה"כימותראפיה" הטבעית של הצמח. פעילות כימיקלים אלה, הנוצרים בתוך הצמחים, משפיעה רבות על מגוון רחב של תהליכים ביולוגיים בגוף, וביכולתם למנוע את התפתחות מחלת הסרטן ומחלות קשות נוספות.

בנוסף מזונות התזונה הטבעית, מכילים כמות גבוהה מאד של סיבים תזונתיים, הפועלים נגד תהליכים סרטניים בגוף.

הסיבים

  • מונעים יצור של חומרים מסרטנים
  • גורמים להאטת שגשוג תאי סרטן
  • לוכדים רדיקלים חופשיים
  • משנים את ביטוי הגנים הסרטניים
  • מונעים אספקת דם לגידולים
  • מנטרלים חומרים מסרטנים במעי
  • סופחים אליהם את שיירי המזון, ועל ידי כך מקצרים את זמן שהות הרעלים במעי שיכולים להפוך לחומרים מזיקים
  • קושרים אליהם חומצות מרה פרה – קרצינוגניות
  • מאזנים את הפלורה (אוכלוסיית חיידקי המעי), ועל ידי מונעים היווצרות סרטן המעי הגס וסוגי סרטן נוספים

פירות וירקות

צריכה מרובה של פירות וירקות, היא הבסיס החשוב ביותר לטיפול במחלת הסרטן. רוב הפירות והירקות יוצרים סביבה ביוכימית בסיסית וכמות גבוהה מאד של ויטמינים, מינרלים, פיטוכימקלים ונוגדי חמצון – הנלחמים בסרטן בעוצמה רבה.

פירות:

מגבירים את בסיסיות הרקמות. למרות כמות הפרוקטוז (סוכר הפירות) הגבוהה שלהם, ממצאים מראים יחס הפוך בין צריכת פרוקטוז לבין הסיכוי לחלות בסרטן.

עצות לאכילה נכונה של הפירות

  • לצרוך את הפרי בעונתו
  • לאכול את הפרי בצורתו הטבעית
  • להעדיף את הפירות, הדלים בסוכר
  • לאכול את הפירות בשעות הבוקר
  • לשלב 10 שקדים טבעיים עם פרי אחד
  • לאכול את הפרי עם השקדים כארוחה נפרדת, ללא צרוף של כל סוג מזון אחר, ובהפרש של חצי שעה מאכילת מזונות אחרים
  • להקפיד על תוצרת אורגנית

בננה

מעתירה את הגוף באנרגיה רבה ובחלבון. עשירה בוויטמין C ובביתא קרוטן, המשמשים כאנטיאוקסידנטים – נוגדי חמצון.

גויאבה

מכילה כמות גבוהה של נוגדי חמצון

פירות יער

 אוכמניות, גוג’י ברי, דומדמניות, דובדבנים, חמוציות, פטל שחור / אדום, תותי עץ, מכילים כמות גבוהה מאד של נוגדי חמצון, מינרלים וויטמינים, הפועלים למניעה ולהגנה מפני התפתחות סרטן. בנוסף יש בהם כמות גדולה של סיבים – באופן מיוחד בפטל השחור.

 מנגו ופפאיה

מכילים כמות גבוהה של נוגדי חמצון, מעודדים את פעולת מערכת החיסון, בעלי יכולת נטרול רעלים.

 ענבים

 ניכרים בפעילותם האנטי סרטנית בעוצמה חזקה. הם מכילים את החומר האנטי סרטני – רסברטול, הנמצא בכמות גדולה בענבים בעלי הצבע הכהה.

פירות אדומים

עגבניות, (מבחינה בוטנית העגבנייה היא פרי) אבטיח, אשכולית אדומה, גויאבה אדומה, פטל אדום ורימון מכילים ליקופן (המעניק להם את צבעם האדום) בעל התכונות האנטי סרטניות.

רצוי לאכול גם את גרעיני הרימון, המכילים חומר הפועל להרס התאים הסרטניים, מבלי שיפגע בתאים נורמליים.

ירקות

הירקות מגבירים את בסיסיות הגוף. הם מכילים: ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים, ונוגדי חמצון רבים, המגינים מפני התפתחות הסרטן.

לצרוך את ירקות העונה

להרבות לאכול ירקות טריים – חיים

להעדיף את הירקות והעלים הירוקים

לשלב את השייק הירוק כארוחת ביניים

לכלול בסלט את מגוון צבעי ירקות העונה

 להקפיד עת תוצרת אורגנית

השריית הירקות לזמן של 5 דקות במי חומץ, יכולה לחטא אותם מהחומרים המזיקים, שנספגו בהם.

ירקות מצליבים

 לכולם עלי כותרת הדומים לצלב, ומכאן שמם.

ברוקולי, לפת, צנון, צנוניות, גרגר הנחלים, רוקט, כרוב/סיני/מסולסל/ניצנים/קייל/לבן/סגול, לפת, עלי סלק, קולרבי, כרובית

פעולתם האנטי – אוקסידנטית חזקה באופן מיוחד

 ירקות עליים

עלים ירוקים: חסה חרדל, ראשי סלק, כרוב עלים, עולש, ותרד מכילים כמות גבוהה של כלורופיל, קרוטנואידים (נוגדי חמצון), סידן וכמות גבוהה מאד של מינרלים, החשובים לחיזוק מערכת החיסון ומועילים מאד בטיפול בסרטן.

בצל /לבן / סגול / ירוק, בצלצלים, כרישה

מכילים חומרים אנטי סרטניים רבים, כמו: אליצין, ואליקסין.

סולניים

עגבניות, חצילים, פלפל אדום, תפוחי אדמה – מכילים כמויות גדולות של אלקלואידים – כימיקלים, שפעולתם הפיזיולוגית והאנטי סרטנית חזקה.

אבוקדו (פרי – ירק)

מקור מצוין לשומנים בלתי רווים לחולי סרטן, עשיר ב – סיבים תזונתיים, ביתא קרוטן, אשלגן חלבונים וחומצה פולית, ונמצא כמונע מחלות שונות גם את מחלת הסרטן.

אספרגוס

נחשב כמועיל באופן מיוחד בהתמודדות עם מחלת הסרטן. התכונות האנטי סרטניות שלו נובעות, כנראה, מנוכחות כמות גבוהה של רכיבי תזונה, הפועלים בגוף למניעת סרטן. הוא יכול לתמוך בפעולת מערכת החיסון, ולסייע לניקוי הכבד, ועל ידי כך לתגבר את פעולת סילוק הרעלים.

בטטות, דלעת, דלורית

מכילות כמות גבוהה של ביתא קרוטן. ממלאים תפקיד חשוב במניעת סוגי סרטן שונים.

מומלץ לאכול גם את גרעני הדלעת בצורתם הטבעית.

ברוקולי

מכיל כימיקל טבעי – סולפורופן, המסוגל לעצור צמיחת גדולים בעוצמה רבה. עשיר בחומרים, המתנגדים לגידולים שונים. מחקרים מראים, כי הברוקולי יכול להפחית את הסיכוי לחלות בסוגים שונים של סרטן.

כמות החומרים, המתנגדים לסרטן נמצאים פי 25-50 אחוז בנבטי הברוקולי. מומלץ לצרוך מהם עד כף אחת ביום.

גזר

פעילותו האנטי-אוקסידנטית חזקה מאד. מחקרים מראים, שהוא יכול להפחית התפתחות סוגים רבים של סרטן, בעיקר את סרטן הריאה.

כרוב

כרוב לבן / סגול / ניצנים / עלים מכיל חומרים החוסמים את היווצרות הסרטן ומדכאים את הפעלתם של חומרים קרציונגניים.

כרובית

יכולה להפחית את שכיחותם של סוגי סרטן שונים.

סלק

מכיל נוגדי חמצון רבים, ומשפר את תפקוד מערכת החיסון והכבד.

שום

אנטיביוטיקה טבעית, מכיל חומרים אנטי סרטניים, המנטרלים גורמים, המעודדים היוצרות סרטן, תומך בפעולת מערכת החיסון ובניקוי הגוף מרעלים.

מיצי ירקות סחוטים, טריים

מנקים את הגוף מרעלים בעוצמה רבה, ומעניקים את כל היתרונות האנטי סרטניים, הנמצאים בירקות השלמים.

קטניות

עדשים חומות / ירוקות / כתומות / צהובות

שעועית אדומה / אזוקי / בובס / לבנה / מש / מנומרת / שחורה / שחורת העין – לוביה, תורמוס, גרגרי חומוס, פולי סויה.

הקטניות מכילות חומרים אנטי סרטניים, שיכולים להפוך מצבים טרום סרטניים לתאים נורמליים.

משמשות כמקור טוב לחלבונים ממקור צמחי – מכילות כמעט את כל חומצות האמינו, ואמורות להוות את המקור העיקרי לחלבון לחולי הסרטן.

עשירות ב – פחמימות מורכבות, ויטמינים מקבוצת B, סידן, אשלגן אבץ וברזל.

יש לשלב קטניות ודגנים בארוחה אחת, על מנת לקבל את כל חומצות האמינו.

דגנים מלאים ללא גלוטן

אורז מלא / בר / אדום, דוחן, טף, כוסמת, קינואה, שיבולת שועל, תירס

דגן מלא הוא דגן המכיל את כל רכיבי הגרעין, כולל את המעטפת החיצונית, הסופחת רעלים, ומפנה אותם. מומלץ לחולי סרטן, ולכלל האוכלוסייה, להעדיף את הדגנים ללא גלוטן.

 ראו הגלוטן והשפעתו על הבריאות

הדגנים עשירים בפחמימות מורכבות ובסיבים תזונתיים, נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים. הסיבים התזונתיים והפחמימות המורכבות מסייעות לפעולת העיכול ועל ידי כך, מונעים שהייה ממושכת של הצואה במעי הגס, העלולה לגרום לשחרור רעלים,

שומרים על מאזן תקין של חיידקי המעי, התורם לבריאות הגוף הכללית ובמיוחד לחולים בסרטן.

מעניקים תחושת שובע ומלאות, המסייעת לשמירה על משקל גוף תקין – עודף משקל מעלה את הסיכון לחלות בסוגים שונים של סרטן.

נוגדי החמצון מפחיתים את הסיכון לחלות בסרטן ויעילים מאד בטיפול בו.

הוויטמינים והמינרלים חיוניים לחיזוק תפקוד מערכת החיסון.

מומלץ לשלב סוג של דגן וסוג של קטנית, בתוספת סלט ירקות חי בארוחה אחת.

זרעים וגרעינים

חמניות, דלעת, המפ, פרג, פשתן, צ'יה, קצח, שומשום מלא,

מכילים חלבונים מן החי, סיבים תזונתיים, מינרלים, נוגדי חמצון,

מומלץ לשלבם לתערובת אחת,

להוסיף לסלט ירקות חי, ליוגורט (טבעוני), למיץ ירקות, לשייק ירוק, עד שתי כפות ליום.

אגוזים ושקדים

אגוזי ברזיל/לוז/מקדמיה/מלך/פקאן/קשיו, ערמונים, פיסטוק חלבי,

מהווים מקורות חשובים ל – חלבונים צמחיים, שמנים בלתי רוויים, סיבים, ויטמינים, מינרלים,

מכילים חומרים אנטי סרטניים,

לצרוך בצורתם הטבעית ללא קליה או טיגון,

בשל אחוזי השומן הגבוהים יש לאגוזים נטייה להתחמצן, ולאבד את ערכם התזונתי בטמפרטורות גבוהות. לכן יש לשמור אותם במקום קריר בצל או להקפיא, ולאוכלם כשהם טריים – ללא חימום.

משקאות

מים מינרלים, מיצי ירקות ופירות טריים (לא להגזים בכמות מיצי הפירות בגלל תכולת הסוכר הגבוהה), מומלץ לדלל כוס מיץ אחת בשליש כוס מים מינרלים.

תה חליטות צמחים ללא קפאין

ציר מרק ירקות אורגניים

מים חמים – בטמפרטורת החדר, עם פלחי לימון

ראו צריכה נכונה של המים

פעילות גופנית ושמירה על משקל גוף תקין הינם קריטיים למניעה וטיפול בסרטן

מחקרים רבים מראים קשר הדוק בין פעילות גופנית סדירה ונמרצת, ושמירה על משקל גוף תקין, לבין הפחתת הסיכויים לחלות במחלת הסרטן. נמצא, שחוסר בפעילות גופנית, ומשקל גוף גבוה קשורים לרמה גבוהה יותר של סרטן.

פעילות גופנית כדרך חיים סדירה ונמרצת, מגבירה את חמצון הדם, (התאים הסרטניים מעדיפים לפעול בסביבה דלת חמצן) וממריצה את יצור הורמון האינסולין, המחדיר את הסוכר בדם לתאים. רמת סוכר גבוהה בדם מפחיתה את כמות הנוגדנים בגוף, ואת תפקוד תאי מערכת החיסון, ומעודדת התפתחות של תאים סרטניים, הזקוקים לרמה גבוהה מאד של סוכר – תאים סרטניים קולטים פי 3-5 גלוקוז מתאים נורמליים.

פעילות גופנית ממריצה את שריפת השומנים לאנרגיה. ככל שהתרגול נמרץ וסדיר, כך תימנע עליית מסת השומן, שהולכת ועולה עם הגיל.

מומלץ להרבות בה עד כמה שניתן, לבצע את הפעילות הגופנית באוויר הפתוח, הנקי ממזהמים סביבתיים, כמו – לאורך שפת הים, באזורי צמחייה ירוקה, בחורשות.

להימנע מ:

מזונות, שאינם נכללים בתזונה הטבעית

מוצרי החי

בשר אדום, עוף, דגים, ביצים, חלב ומוצריו משחררים בתהליך הפירוק שלהם מינרלים חומציים – זרחן וגופרית, ועל ידי כך מעלים את חומציות הגוף.

מחקרים מראים, שצריכה גבוהה של חלבונים מן החי, נקשרת להתפתחות סוגי סרטן שונים.

חימום חלבונים מהחי גורם להיווצרות כימיקלים מסרטנים.

חלבוני החי קשים לעיכול, ואינם נעכלים כראוי. חלבונים, שלא נעכלו במעי הדק, עוברים למעי הגס ,ומשאירים שיירים, הנספגים בו כרעלים. שהות ממושכת של הרעלים במעי הגס הופכת את הרעלים לחומרים מסרטנים.

האנזימים המשתתפים בעיכול החלבונים בבשר, הינם גם חלק מההגנה האנטי סרטנית, אכילת הבשר מפחיתה את זמינותם לטפל בסרטן.

חוסר הסיבים בבשר מגביר ייצור הורמונים, ומעלה את שכיחות סוגי סרטן מסוימים.

בישול ממושך של הבשר גורם ליצירת תרכובות וחומרים, המעלים את הסיכון לחלות בסרטן.

שומנים מן החי

צריכת כמויות גבוהות של שומנים מן החי:

גורמת להיווצרות רדיקלים חופשיים, הפוגעים בתאים נורמליים, מחלישה את מערכת ההגנה של הגוף – מערכת החיסון.

תובעת אנרגיה רבה ממערכת העיכול, הבאה על חשבון האנרגיה, האמורה להתפנות למאבק בתאי הסרטן.

מעמיסה על הכבד ועל פעולתו בנטרול הרעלים, מצב, היוצר עומס על מערכת החיסון ופוגע ביכולתה להתמודד עם התרבות תאי הסרטן.

חלב

 למרות שהחלב ונזקיו הבריאותיים ידועים, חלק לא מבוטל מהאוכלוסייה עדיין ממשיך לצרוך אותו על בסיס יומי. צריכה מוגברת של החלב, העשיר באסטרוגנים, מגבירה את הסיכון של גברים לפתח את סרטן הערמונית, ושל נשים לפתח את סרטן השחלות. חלבוני החלב – הקזאין והלקטאלבומין, זרים לגוף, ונעכלים בקושי, האנרגיה הרבה המושקעת בעיכול שלהם באה על חשבון המלחמה בסרטן.

המרכולים וחנויות הטבע מציעות שפע של תחליפים בריאים לחלב ומוצריו

ביצים

עלולות להאיץ התפתחות של סרטן המעי הגס, מפני שחיידקי המעיים יוצרים מהכולסטרול הנמצא בביצים את המטבוליטים הקרציונוגניים – המסרטנים. כמו כן, נמצא קשר בין צריכת ביצים והיווצרות סרטן השחלות.

ניתן להשתמש בתחליפים בריאים לביצה

סוכרים מעובדים, סוכר לבן ומוצריו, קמח לבן ומוצריו

התהליך המטבולי של אלה, יוצר חומרי פסולת חומציים, היות שתהליך השריפה שלהם בגוף מהיר מאד. תאי הסרטן, הזקוקים לכמות גבוהה מאד של סוכרים, יכולים להשתמש אך ורק בסוכרים מעובדים ליצור האנרגיה שלהם, שלא כמו התאים הנורמליים, המשתמשים גם בגלוקוז, הנוצר מפירוק של חלבונים ושומנים. צריכה גבוהה של סוכר גורמת לירידה בתפקוד תאי מערכת החיסון, ומפחיתה את כמות הנוגדנים בגוף.

בכל פעם שרמת הסוכר עולה, הלבלב מפריש כמות נוספת של הורמון האינסולין ,המחדיר את הגלוקוז לתאים. רמות גבוהות של אינסולין בדם מעודדות התפתחות של סרטן. תוך כדי כך, נוצרים הורמונים פנימיים, הגורמים להחלשת מערכת החיסון ולעידוד התפתחות תאי סרטן, בנוסף הם גם מאפשרים לתאי הסרטן לחדור לכלי הדם ולהתפזר לגרורות.

ראו הסוכר הלבן ונזקיו

משקאות אלכוהולים, קפה, תה שחור המכיל קפאין

צריכת אלכוהול מהווה את אחד מגורמי הסיכון הראשיים לחלות בסוגי סרטן שונים, ובמחלות אחרות. משקאות אלכוהוליים הוגדרו כחומרים מסרטנים ודאיים לבני אדם. לכן, יש להפסיק את צריכת האלכוהול לחלוטין.

יש להימנע גם משתיית קפה ותה שחור, המכילים קפאין

הקפאין:

גורם להפרשה מוגברת של חומצות הקיבה,

מעלה את חומציות מערכת העיכול,

גוזל רכיבי תזונה מהגוף כמו סידן וברזל,

מעמיס על פעולת הכבד,

שתייה מרובה של קפה ותה שחור נקשרת לשכיחות גבוהה של סוגי סרטן שונים.

ראו הוזהרתם!
חומציות הקפה נטול קפאין עשוי מפולים חומציים יותר מפולי הקפה, המשמשים להכנת קפה רגיל.

המלצות תזונה נוספות

לצרוך מזונות אורגניים

לאכול מזון פושר – לא חם ולא קר מדי

להימנע מאכילה כ – 3 שעות לפני השינה

ללעוס היטב את המזון – עד שהוא הופך ל – עיסה

להימנע משתייה בזמן הארוחה, אלא אם מופיעה תחושת צמא

לאכול 5-6 ארוחות קטנות במשך היום, להימנע מארוחות גדולות

לאכול מגוון רחב של מזונות

לצרוך את המזונות בצורתם הטבעית עד כמה שניתן

 

להימנע מ

טיגון, בישול ממושך, אפייה בחום גבוה, חימום במיקרו, צלייה בגריל ועל גחלים, מזון משומר / מומלח / מעושן / מתועש

להקפיד על הקפצה ללא שמן (אפשר עם מים) – ניתן להוסיף מעט שמן זית, כאשר המזון מוכן.

להעדיף את אידוי המזון על הבישול.

עישון

כיום הקשר בין עישון לבין הסיכון ללקות במחלת הסרטן ברור לחלוטין.

לכן, נדרשת הפסקה מיידית ומוחלטת של כל סוגי העישון, והימנעות משהייה בסביבת מעשנים.

חשיפה לאוויר מזוהם

יש להימנע/להפחית עד כמה שניתן את החשיפה לאוויר מזוהם, המכיל חומרים מסרטנים כמו: עשן, הנפלט ממכוניות וממבנים תעשייתיים, קרינה ממיינת, גזים רעלים, חומרי ריסוס והדברה, מוצרי קוסמטיקה, חומרי ניקיון רעילים.

קחו אוויר (נקי) וסגלו לכם אורח חיים שפיר!


    הבהרה

    התוכן המוצג במאמרים הללו, הינו למטרות לימוד, חינוך והעשרה הנשען על ראיות וניסיון. יש להיוועץ ברופא מוסמך, או במומחה לבריאות טבעית, בכל החלטה הקשורה בבריאותכם או בכל שינוי תזונתי שאתם מתכוננים לבצע.

    פאנל נגישות