זאבת נחשבת כמחלה אוטואימונית, שהיא ליקוי של פעולת מערכת החיסון הגופנית. אותה מערכת שאמורה להגן על הגוף מפני וירוסים, חיידקים, זיהומים ופתוגנים (מחוללי מחלה) חיצוניים תוקפת אותו. זה מתרחש כאשר הנוגדים (נוגדן – מולקולה חלבונית המשמשת כרכיב חיסוני) מזהים בטעות רקמות ותאים נורמליים ותקינים כגורם זר הפולש למערכת, תוקפים אותם וגורמים לנזק ולהרס שלהם. התקפה זו גורמת לכאבים ולדלקות. הזאבת הינה מחלה דלקתית של רקמת החיבור, העור, המפרקים, הלב, הריאות והכליות העטופים ברקמה זו, יהיו האברים שיפגעו.

מבחינים בשני סוגי זאבת

זאבת עורית DLE – מאופיינת בפריחה קשקשית אדומה המופיעה בתקופות של נסיגה וחזרה, באזור הלחיים, האף ולעיתים מתפשטת למצח ולקרקפת.

צורת ההתפשטות הזכירה בעבר הרחוק פני זאב, ומכאן שמה – זאבת.

מלבד אי הנוחות, היא אינה מהווה סיכון בריאותי.

זאבת מערכתית SLE – אותו תהליך שגרם להופעת הפריחה מתפשט למפרקים, לשרירים, לגידים לאיברים ולרקמות חיבור. הוא גורם לכאבים ולדלקות הדומים מאוד לדקלת מפרקים שגרונית. הדלקת מתפתחת ופוגעת ברקמות ובאברי גוף אחרים. חומרת הדלקת והכאבים משתנים בהתאם למספר ולסוג האברים שנפגעו. זאבת מסוג זה, יכולה להיות קלה למדי, אך גם יכולה להיות הרסנית, אנושה ומגבילה.

סיבות להופעת הזאבת

הסיבה המדויקת להתקפה חיסונית זו, עדיין לא ידועה. מחקרים וממצאים קליניים מצביעים על קשר בין הופעת הזאבת לבין:

  • תפקוד מעיים לא תקין – תסמונת המעי הדליף (נזק של הציפוי הפנימי של המעיים,אשר מאפשר לחלקקי מזון לא מעוכלים להגיע למחזור הדם. חלקקי מזון אלה יכולים לעורר תגובה חיסונית משום שהגוף יכול לזהות אותם כפולשים זרים ולתקוף אותם).
  • אלרגיות למזון
  • אי סבילות לשומנים רוויים
  • חסרים תזונתיים
  • עקה חימצונית (סביבה פנימית חומצית)
  • רעלים בגוף

טיפול קונבציונלי

טיפול זה מתבצע על ידי תרופות נוגדות דלקת, ותרופות המדכאות תגובה חיסונית. טיפול זה, מלווה בתופעות לוואי קשות מאד ואינו מביא להחלמה מלאה.

התזונה המומלצת למחלת הזאבת

הטיפול התזונתי בזאבת, משפר ומרפא את ליקויי הבריאות שנמצאו קשורים להיווצרות המחלה. טיפול זה נמצא יעיל בחיזוק ובאיזון תפקוד מערכת החיסון, בריפוי הדלקת, בהשבת תקינות מערכת העיכול, בשיפור בריאות חיוניות מערכת הגוף וביצירת סביבה פנימית בסיסית.

התזונה הטבעית

התזונה הטבעית כוללת פירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות, זרעים, אגוזים, שקדים, אצות ים, נבטים ונבטוטים. מקורה בטבע ולכן טבעית לאדם מראשית היותו. גוף האדם מותאם ומתוכנת להזין עצמו מסוגי המזונות הנכללים בה. היא מכילה שפע של ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון, פחמימות מורכבות, שומנים וחלבונים איכותיים במינון אופטימלי, וכן את החומרים הנחוצים לפירוק וסילוק עודפי פסולת, שומרת על רמות סוכר יציבות, משפרת את החיוניות, מעניקה אנרגיה יציבה לאורך כל שעות היום, יוצרת סביבה פנימית בסיסית ומאד יעילה בריפוי ובמניעת מחלות.

פירות וירקות טריים

עשירים בנוגדי חמצון הפועלים כנוגדי דלקת. (כמות נמוכה של נוגדי חימצון מגבירה את הסיכוי ללקות במחלות אוטואימוניות).
פועלים להשבת רמת חומציות תקינה.
עתירים בערכי תזונה רבים, אשר תורמים להגברת חיוניות ובריאות מערכות הגוף.
מכילים סיבים תזונתיים, המסייעים להסדרת בעיות עיכול.
מכילים נוזלים אשר מסייעים לחיזוק ולשיפור גמישות המפרקים, וכמו כן, לשיפור תיפקוד הכליות שתיפודן נמצא לקוי אצל חולי הזאבת.

דגנים מלאים שאינם מכילים גלוטן – קינואה, כוסמת ירוקה, אורז מלא, אורז אדום, אורז בר, דוחן, אמרנט, טפיוקה וטף.
מכילים סיבים תזונתיים המסייעים לפעולה תקינה של מערכת העיכול.
מביאים לייצוב רמת הסוכר בדם.

שומנים בלתי רווים – אגוזים, שקדים, זרעים, אבוקדו – אקטיבים מאד בהפחתת עוצמת הדלקת.

מזונות עשירים בחומצת שומן אומגה 3 
זרעי פשתה, זרעי צ'יה, אגוזי מלך, רגלת הגינה/רג'לה, עלים ירוקים כהים (כגון: תרד, קייל) אצות ים (כגון: ווקמה, ארמה) ואבוקדו. חומצות השומן מסוג אומגה 3, מלבד היותן קריטיות לתיפקודים רבים ומגוונים בגוף, מספקות את חומרי הסיכה הדרושים לתיפקוד מיטבי של המפרקים, כאשר המפרקים משוחים בכמות נאותה של שומן, יש פחות חיכוך ושחיקה, נוקשות וכאבים.

מזונות עשירים בגופרית – שום, בצל, אספרגוס – עשירים בגופרית שיכולה לסייע בתיקון חלק מהנזק של תקיפת הנוגדנים את המפרקים.

מומלץ לצרוך את מזונות התזונה הטבעית בצורתם הטבעית עד כמה שניתן. להעדיף הכנה ביתית באמצעות אידוי, בישול, הקפצה ו/או אפיה לזמן קצר.
להעדיף מזון אורגני על מנת להפחית חדירה של רעלים נוספים לגוף, אשר יכולים להחריף את מצב הדלקת, ליצור סביבה פנימית חומצית, ולהחליש את פעולת מערכת החיסון והעיכול.

מזונות המזיקים למחלת הזאבת

שומנים רווים – שומנים מן החי – מחריפים את המצב הדלקתי. הם מכילים חומצה ארכידונית – חומצת שומן שמאיצה את התפתחות הדלקת על ידי פגיעתה בפעילות חומצת השומן

אומגה 3.

ביצים – יוצרים סביבה פנימית חומצית, מכבידות על פעולות מערכת העיכול, ומעוררות אלרגיות.

ממריצים – סוכר לבן, קמח לבן ומוצריו, משקאות אלכוהוליים וקפאין – מזיקים למערכת החיסונית ומגבירים את סיכויי החשיפה לדלקות ולמחלות נוספות.

מאכלים מחוללי אלרגיות ורגישות למזון – תירס, חיטה, בוטנים, עגבניות, פלפלים, חצילים, בשר, חלב ומוצריו.

דגנים המכילים גלוטן – חיטה, שעורה, שיפון, כוסמין ושיבולת שועל. הגלוטן יכול לעורר אלרגיות ורגישויות במערכת העיכול.

מזונות מעובדים, מתועשים, מהונדסים – מחקרים וממצאים מראים קשר בין צריכת מזונות אלה לבין מחלות אוטואימוניות.

הזנת הגוף בסוגי מזונות המומלצים כאן, יכולה לחזק את מערכת החיסון ולשקם את הציפוי הפנימי של המעי ועל ידי כך להביא להחלמה ולהפסקת הכאבים ואי הנוחות.

לקוחות מספרים:

תזונה טבעית לריפוי זאבת


הבהרה

התוכן המוצג במאמרים הללו, הינו למטרות לימוד, חינוך והעשרה הנשען על ראיות וניסיון. יש להיוועץ ברופא מוסמך, או במומחה לבריאות טבעית, בכל החלטה הקשורה בבריאותכם או בכל שינוי תזונתי שאתם מתכוננים לבצע.

פאנל נגישות