ספחת – תהליך דלקתי בעור, היא הפרעה עורית שכיחה, בה ריבוי של תאי העור מתרחש בקצב מהיר מדי – פי עשר מהקצב הנורמלי, בעוד שקצב התמותה של התאים הישנים איטי. מצב זה, אינו מותיר מקום לתאים החדשים שנוצרים, ואלה נצברים מתחת לעור וגורמים להיווצרות של אזורים אדומים ונפוחים על גבי העור, המתכסה בקשקשים בצבע כסף או לבנבן. הספחת עלולה להופיע בכל אזורי הגוף. האזורים הנפוצים ביותר הם הקרקפת, משטחי השריר, הברכיים, הקרסוליים, המפרקים, הישבן והחלק הפנימי של פרקי הידיים. לעיתים נפגעות גם הציפורניים. הספחת יכולה אף לגרום לדלקת מפרקים הדומה לדלקת מפרקים שגרונית.

בדרך כלל, מרבית האזורים הנגועים אינם גורמים לגירוי. הספחת מתפרצת ונעלמת במחזוריות ואינה משאירה צלקות. הרפואה המערבית עדיין אינה יכולה לזהות את הסיבה המדויקת להופעתה. מומחי הבריאות הטבעית רואים את הקשר בין צריכת מזונות מסוימים לבין היווצרות מחלת עור זו.

צריכת חלבונים מן החי

עיכול חלבונים מן החי, מכביד על פעולת מערכת העיכול. כאשר חלבון אינו מתעכל כראוי, או כאשר ספיגת חומצות האמינו (המרכיבות את החלבון) במעיים אינה יעילה, חיידקים יכולים לפרק את חומצות האמינו לתרכובות רעילות רבות.

קבוצה אחת של חומצות אמינו רעילות הנקראות – פוליאמינים, נמצאות ברמה גבוהה אצל הלוקים בספחת. חומצות אלו, מזרזות את קצב התרבות תאי העור, מצב זה מחמיר את תסמיני המחלה.

בנוסף, הפוליאמינים יכולים לזרז את קצב התרבות היתר של פטריית הקנדידה ושל חיידקים מזיקים נוספים. התרבות זו, מלבה את קצב היוצרות תאי העור, ומביאה להפחתת כמות החיידקים ה"טובים", המועילים לבריאות המעי, ולפעולות פיזיולוגיות חשובות נוספות.

דיאטה דלת סיבים תזונתיים

דיאטה נטולת סיבים תזונתיים, נקשרת להגברת כמות הרעלים, שמקורם במעיים המעורבים בהתפתחות מחלת הספחת.

מזונות ומשקאות המזיקים לכבד

בריאות הכבד, הינה קריטית לטיפול בספחת. אחד מתפקידי הכבד העיקריים הוא סינון הדם מרעלים. כפי שכבר צוין, הספחת נקשרת לכמות גבוהה של תוצרי לוואי (רעלים), הנוצרת מפעילות החיידקים. כאשר כמות הרעלים – תוצרי הלוואי, הנוצרים כתוצאה ממזונות ומשקאות מזיקים כמו: קפה, אלכוהול, שומן רווי, מזון מתועש, מטוגן, עולה על יכולת הגוף לסנן אותם, מצב הספחת יחמיר מאד.

שינוי תזונתי ואימוץ הרגלי אורח חיים בריאים יכולים לזרז ולהביא להעלמות תסמיני הספחת, ואף למנוע התפרצויות עתידיות שלה.

צריכת מזונות התזונה הטבעית, והימנעות מצריכת המזונות שאינם נכללים בה (ראו מאכלים שאינם נכללים בתזונה הטבעית) נמצאו כמתאימים ביותר למטרה זו.

מזונות התזונה הטבעית, הינם ממקור צמחי. סוגי המזונות הנכללים בה הם: פירות וירקות טריים, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, שקדים, זרעים, נבטים, נבטוטים ואצות ים.

חלבונים ממקור צמחי, להבדיל מחלבונים מן החי, קלים יותר לעיכול, ונספגים טוב יותר, מה שמוריד משמעותית את הסיכוי להגברת הפוליאמינים הרעילים, להאצת התרבות תאי העור ולהחמרת הספחת. חלבונים אלה נמצאים ב – קטניות, עדשים, טופו גרגרי חומוס, פולי סויה ובדגנים מלאים כמו: קינואה, אורז מלא, אורז בר, כוסמת ירוקה, שיבולת שועל מלאה, ועוד. מומלץ לשלב דגן מלא, וקטנית בארוחה אחת, על מנת לקבל חלבון מלא.

הירקות החיים והעלים הירוקים (בעיקר המרים שבניהם) בקבוצת מזון זו, תורמים רבות לבריאות הכבד ועל ידי כך, מחזקים את פעולתו בסינון ובסילוק הרעלים. כמו כן, הם עשירים מאד בסיבים תזונתיים החיוניים לבריאות המעי, ולהרחקת חומרי פסולת מהגוף.

ויטמין A, המעכב את יצירת הפוליאמינים ,נמצא במזונות רבים הנכללים בתזונה זו כמו ב- בטטה, גזר, דלורית, תרד, כרוב, פפאיה פלפל אדום ומנגו.

מצבי לחץ, מועקה נפשית, ומצוקה מתמשכים, או אירוע משברי פתאומי , עלולים לפתח מחלות עור כגון פסוריאזיס ואחרות. 40% – 60% מחולי הפסוריאזיס דיווחו כי מחלת הספחת נוצרה אצלם בעקבות אחד מהמצבים הללו.

בנוסף לשינוי תזונתי, מומלץ לחולי ספחת:

להיחשף לאור קרני השמש, בשעות הבטוחות, לשעה אחת ביום.

לבצע פעילות אירובית של 45 דקות ביום.

לקבל תמיכה נפשית באמצעות שיטות שונות. ראו ימימה חשיבה הכרתית.

 


הבהרה

התוכן המוצג במאמרים הללו, הינו למטרות לימוד, חינוך והעשרה הנשען על ראיות וניסיון. יש להיוועץ ברופא מוסמך, או במומחה לבריאות טבעית, בכל החלטה הקשורה בבריאותכם או בכל שינוי תזונתי שאתם מתכוננים לבצע.

פאנל נגישות