מחלה זו, נוצרת כאשר כיס קטן – סעיף (דיבריקולטה), או מספר כיסים קטנים מתבלטים באזורים החלשים הנמצאים לאורך דופן המעי הגס. התבלטות הכיסים בדרך כלל אינה מורגשת, אינה גורמת לאי נוחות, ואינה מפתחת תסמינים גופניים חריפים, למעט כאבי בטן, שלשולים, עצירויות וכאבים בחלק השמאלי – תחתון של חלל הבטן. כאשר הכיסים מזדהמים והופכים לדלקתיים עלולה להתפתח מחלת הדיברטיקולוזיס – סעפת. מצב רפואי זה נפוץ בעיקר לאחר גיל 50 ונוטה לעלות עם הגיל.

מחלת הסעפת עלולה להסתבך וליצור אזור מוגלתי מוקף ב – רקמות מתות/חורים לאורך המעי/ קרעים/ חסימות ודימומים הדורשים טיפול רפואי מידי. התקפי הדלקת יכולים להתפתח בפתאומיות ולא איתות של סימנים מקדימים.

הגורם הראשי להיווצרות מחלה זו, מיוחס לתזונה דלת – סיבים הגורמת לעצירות.

העצירות גורמת להפעלת לחץ יתר על המעי, בניסיון להניע את פסולת המזון, לאחר פרוקה בקיבה, לעבר פי הטבעת. הלחץ החזק יכול לגרום לנקודות החלשות במעי לפרוץ ולהפוך לסעיף. במצב של עצירות, הצואה יחד עם שאריות המזון שוהה זמן ממושך במערכת העיכול, מה שמגדיל את הסיכוי להתפתחות דלקות, ובעיות רפואיות נוספות במעיים.

סיבים תזונתיים הם סוג של פחמימות אותם הגוף לא יכול לעכל. קיימים שני סוגים של סיבים, סיבים המתמוססים בקלות במים (סיבים מסיסים), ומקבלים מרקם רך ודמוי-ג'לי בהגיעם למעי, וסיבים העוברים במעיים כמעט ללא כל שינוי (סיבים בלתי מסיסים). שני הסוגים מסייעים ליצירת יציאות רכות ונוחות ומונעים מצבים של עצירות, של שהייה ממושכת של הצואה במערכת העיכול, ושל הפעלת מאמץ יתר על המעי בעת הפרשת הצואה. הסיבים פועלים גם בקשירת עודף שומנים ורעלים הנמצאים במערכת העיכול, על ידי כך מפחתים את כמות הרעלים.

טיפול תזונתי לדיברטיקולוזיס

הטיפול התזונתי בדיברטיקולוזיס הנו מרכיב קריטי להחלמה ולמניעת הישנותה.

כיוון שהגורם הראשי להיווצרות מחלה זו, הנו תזונה דלת סיבים תזונתיים, אז מובן שתפריט תזונה עשיר בסיבים תזונתיים יביא להחלמתה.

המקור היחידי לסיבים התזונתיים המסיסים, והבלתי מסיסים, מגיע ממזונות מן הצומח – פירות וירקות טריים, דגנים מלאים, קטניות זרעים, אגוזים שקדים נבטים ונבטוטים.

מזונות צמחיים עשירים באופן מיוחד בסיבים תזונתיים:

פירות בקליפתם

אגסים, אוכמניות – בעיקר השחורות, אפרסקים, אשכוליות, ענבים, צימוקים, תפוחי – עץ, תאנים

ירקות בקליפתם

אבוקדו פלורידה ( בעל הצבע הבהיר והעור החלק ) ארטישוק, אספרגוס, במיה, ברוקולי, חסה, כרוב ניצנים, כרובית, תרד, לפת

דגנים מלאים

אורז אדום, אורז בר, אורז מלא,  דוחן, כוסמת, קינואה, שיבולת שועל

קטניות

עדשים על שלל צבעיהן וגווניהם, ושעועיות יבשות – אפונה חצויה, גרגרי חומוס, פול, פולי סויה, שעועית אדומה/ חומה / לבנה / מאש / פינטו (מנומרת) /  שחורת העין (לוביה) ועוד…

(גם השעועיות הטריות מכילות סיבים תזונתיים).

אגוזים

אגוזי מלך ושקדים לא קלויים

זרעים

זרעי פישתה וזרעי ציה – אפשר להוסיף לסלט חי, ליוגורט טבעוני, לשייק ירוק

המלצות תזונה נוספות לטיפול בדבירקוליטיס

מומלץ לצרוך את המזונות הללו בצורתם הטבעית עד כמה שניתן, ללא בישול אפייה, אידוי, טיגון או צליה.

להימנע מצריכת מזונות מן החי – בשר, עוף, דגים, ביצים, חלב ומוצריו, סוכר וקמח לבן, מזון מעובד ומתועש

ראו מזונות שאים נכללים בתזונה הטבעית.

הדלים בסיבי תזונה ועיכולם האיטי מגדיל את זמן המעבר שלהם במערכת העיכול, מה שגורם לשאריות המזון בצואה לשהות זמן ממושך במעי ולהביא למצב שיכול לעודד היוצרות של תהליכים דלקתיים.

 להקפיד על לעיסה איטית, עד שהמזון הנאכל הופך ל – עיסה.

לאכול רק בעקבות תחושה של רעב – לא של תאבון. ראו לאכול רק שרעבים

לשלב פעילות גופנית קבועה בסדר היום. ראו פעילות גופנית כדרך חיים

לקרוא בחיוך!

אימוץ הרגלי האכילה הללו "יכניס את המחלה לכיס הקטן"


הבהרה

התוכן המוצג במאמרים הללו, הינו למטרות לימוד, חינוך והעשרה הנשען על ראיות וניסיון. יש להיוועץ ברופא מוסמך, או במומחה לבריאות טבעית, בכל החלטה הקשורה בבריאותכם או בכל שינוי תזונתי שאתם מתכוננים לבצע.

פאנל נגישות