לחץ-הדם משקף את מידת הלחץ על דפנות העורקים הראשיים, בזמן דחיקת הלב את הדם אליהם. הוא נמדד ביחידות של מ"מ כספית, באמצעות מד לחץ-דם בעורק הזרוע, במקום בו הלחץ דומה ביותר ללחץ בו הדם יוצא מן הלב. לחץ-דם תקין, מאט את קצב ההזדקנות והנו פרמטר משמעותי לקביעת תוחלת ואיכות החיים.

ערכי מדידה: לחץ דם סיסטולי/דיאסטולי

לחץ סיסטולי – מידת שיא לחץ-הדם בכלי הדם הגדולים, בזמן התכווצות שריר הלב.

לחץ סיסטולי תקין – 120

לחץ דיאסטולי – מידת השפל של לחץ-הדם, בעת התרחבות (הרגעות) הלב, בן פעימה לפעימה.

לחץ דיאסטולי תקין – 80

לחץ דם תקין – 120/80

לחץ – הדם משתנה באופן טבעי לאורך השנים/ במשך היממה/ ביחס לסוגי פעילות/ בהתאם למצב נפשי-רגשי. עם הגיל, בזמן פעילות גופנית מואצת ובמצבי דחק, לחץ-הדם נוטה לעלות.

יתר לחץ-דם

יתר לחץ-דם הנו מצב בו הדם מוזרם בעורקים בלחץ גדול מהתקין ומכביד על תפקודיהם. במצב זה, לחץ-הדם הסיסטולי הוא 140 מ"מ כספית או יותר בעת מנוחה, ולחץ הדם הדיאסטולי הוא 90 מ"מ כספית או יותר בעת מנוחה.

תסמינים

לחץ-דם גבוה, בדרך-כלל אינו גורם לתסמינים, אלא רק לאחר שהסיבוכים מתחילים לבוא לידי ביטוי ולכן הוא מכונה ה"רוצח השקט". לעיתים, מופיעים סימנים הנחשבים בטעות כתסמינים של לחץ-דם גבוה: כאבי ראש, דימום מהאף, סחרחורת, לחיים סמוקות, להט בפנים, עייפות, הזעה בלתי מוסברת, צלצולים ורשרושים באוזניים. הסימנים הללו יכולים להופיע הן אצל הלוקים ביתר לחץ-דם והן אצל אלה שלחץ הדם שלהם תקין.

סיבוכים

האיברים הפגיעים ביותר הם: הלב, כלי הדם, הכליות, המוח, העיניים ואיברים פנימיים אחרים. פגיעה זו יכולה להתבטא במחלות ובליקויים הקשורים באיברים אלה, כגון: פגיעה בעורקים, פקקת, אירועים מוחיים, דום לב, חסימה/קריאה של כלי דם במוח וירידה בתפקיד הכליות.

סיבות ליתר לחץ-דם

יתר לחץ-דם ראשוני

ב – 90% מהמקרים, הסיבה ליתר לחץ-דם אינה ידועה. אין הפרעה או גורם נסיבתי אחר שניתן לזהותו כאחראי ליתר לחץ-הדם. הוא יכול להיגרם מסיבות שונות. מניחים שמספר שינויים בלב ובכלי הדם גורמים לו. יתר לחץ-דם זה נקרא יתר לחץ-דם ראשוני.

יתר לחץ-דם שניוני

נגרם כתוצאה מבעיה רפואית כמו: מחלת כליות/ סוכרת/ רמות כולסטרול גבוהות/ הפרעה הורמונאלית/ הפרעה בבלוטת יותר הכליה/ בבלוטת התריס/ שימוש בתרופות מסוימות/ גלולות למניעת הריון/ משקל עודף/ הרעלת מתכות כבדות/ העדר פעילות גופנית/ עישון/ מתח נפשי/ עלייה בגיל/תזונה לקויה- צריכת שומנים מן החי/ צריכת מלח, סוכר, קפאין ואלכוהול.

הטיפול הנפוץ להורדת לחץ-דם, מתבצע על-ידי מתן תרופות הפועלות בהתאם למספר מנגנונים ומותאמות לכל אדם בהתאם למצבו הבריאותי ולנתוניו האישיים.

התזונה הטבעית להורדת לחץ הדם נחשבת כטיפול טבעי בלחץ דם גבוה

צריכת מזונות הכלולים בתזונה הטבעית, יכולה להביא את לחץ-הדם לרמה תקינה ולמנוע את השימוש בתרופות ואת נזקיהן. התזונה הטבעית כוללת מזונות מן הצומח, בצורתם הטבעית. מזונות הכלולים בתזונה זו: פירות, ירקות, קטניות (כל סוגי ומיני השעועיות והעדשים למיניהם) דגנים מלאים (אורז מלא, אורז אדום, אורז בר, כוסמת, דוחן, תירס, שיבולת שועל עבה, קינואה, כוסמין)

תזונה זו:

  • תביא לניקוי העורקים מהרובד השומני שלהם
  • תשיב לעורקים את גמישותם ואת מידת היקפם הטבעית
  • תשפר ותגביר את תפקוד הכליות
  • תגביר את פעילות סילוק הרעלים מהדם

המזונות הללו:

  • אינם מכילים שומן רווי מן החי, הגורם לנטל על הלב ולהתעבות כלי הדם
  • עשירים באשלגן, סידן ומגנזיום, הפועלים להורדת לחץ-הדם
  • עתירים בנוזלים – שכן התייבשות יכולה להעלות את לחץ-הדם
  • עשירים בסיבים תזונתיים מסיסים, הסופחים אליהם מתכות כבדותה (במקרים רבים של יתר-לחץ-דם, נמצאו עופרת וקדמיום בריכוזים גבוהים בכליות)
  • מעודדים ירידה במשקל – נמצא קשר בין יתר לחץ-דם והשמנה 

עצות תזונתיות

להימנע ממזונות המכילים נתרן ולהרבות במזונות עשירים באשלגן

צריכה מוגזמת של נתרן (הנמצא במלח בישול רגיל) וצריכה נמוכה של אשלגן, מביאה לעלייה בנפח הנוזלים בגוף ומפריעה לפעולת המנגנונים המווסתים את לחץ-הדם. הנתרן נמצא כגורם לעליית לחץ-הדם והאשלגן מנטרל את השפעת הנתרן העודפת. אצל הלוקים ביתר לחץ- דם, נמצא שילוב של עודף נתרן ומחסור באשלגן. בראש ובראשונה יש להימנע לחלוטין מצריכת מלח שולחן, המכיל נתרן וכלור, היות ויש לו השפעה ישירה על עליית לחץ-הדם. צריכת מלח זה, מגבירה הפרשה של אדרנלין המביאה להיצרות כלי הדם וגורמת לעלייה בלחץ-הדם. עולה ממחקרים, כי לחלק מהלוקים ביתר לחץ- דם, קיימת רגישות לכמות מלח השולחן יותר מאחרים, וכאשר כמות המלח במזונם גבוהה יותר, הם נוטים ליתר לחץ-דם.

להרבות במזונות עשירים באשלגן, מגנזיום וסידן

האשלגן כאמור, מנטרל את השפעתו המזיקה של עודף הנתרן. מזונות התזונה הטבעית המכילים כמות גבוהה של אשלגן: אגוזים, שקדים, בננות, פירות הדר, מלון, ארטישוק, בטטה, תפו"א, אבוקדו, תמרים, דבלים, שעועית לבנה, עדשים, פטרוזיליה וכוסברה. המגנזיום תורם לאיזון לחץ הדם. היחס בין מגנזיום ללחץ-הדם היא הפוכה. כאשר אחד מהם עולה השני יורד. נמצא קשר חזק בין מחסור במגנזיום לבין יתר-לחץ, היות והמגנזיום משפיע על הרחבת כלי הדם, ובמצבי חוסר שלו, כלי הדם פחות עמידים לנזקים של יתר לחץ-דם. נמצא שלחלק גדול מהאנשים חסר מגנזיום.

מזונות המכילים כמות גבוהה של מגנזיום

שומשום מלא, אגוזים, עלים ירוקים, ירקות ירוקים, עדשים, ענבים שחורים, תירס, בננה, סלק, טופו, שקדים, אגוזים ואבטיח. נמצא קשר ישיר בין מחסור בסידן לבין יתר-לחץ דם. מחקרים מראים שהלוקים ביתר לחץ-דם, צורכים פחות סידן מאשר אלה בעלי לחץ-הדם התקין. הסידן פועל לאיזון לחץ-הדם באמצעות הפרשת הנתרן בשתן. מזונות התזונה הטבעית העשירים בסידן: שומשום, טחינה, שקדים, אגוזים, קטניות – גרגרי חומוס, פולי סויה, אפונה, כל סוגי השעועית היבשה, ברוקולי, במיה, שעועית ירוקה, כרוב, כרוב סיני.

להימנע מ:

שומנים מן החי – נמצא כי הימנעות מצריכת שומן מן החי – בשר, דגים, עוף ומוצרי חלב משפיעה על ירידה בלחץ-הדם. הימנעות ממזונות אלה, תביא לתגבור ניקוי העורקים ולהשבת היקפם וגמישותם הנורמאליים.

סוכר – הסוכר הלבן גורם ל:

  • אצירת נתרן מוגברת, אצירת נוזלים והגדלת נפחם בגוף
  • הפרשת רמות גבוהות של אינסולין, אשר מגבירות את יצור הנתרן
  • ייצור רמות גבוהות של אדרנלין, הגורם לכיווץ כלי-דם

קפאין – נמצא שצריכת קפאין, מביאה לעלייה מיידית ומהירה בלחץ-הדם. מניחים כי צריכה יומית קבועה, מעלה באופן הדרגתי את לחץ-הדם. הקפאין גורם לכיווץ כלי הדם ואז קצב זרימת הדם מואט, מה שמעלה את לחץ-הדם.

אלכוהול- אפילו כמויות קטנות מאד של אלכוהול, גורמות ליתר לחץ-דם חריף, בגלל הפרשת האינסולין המוגברת שמופרשת כתוצאה מצריכתו. צריכת אלכוהול כרונית היא אחת המבשרים החזקים ביותר של יתר לחץ-דם.

פעילות גופנית להפחתת לחץ-הדם

מחקרים מוכיחים קשר ישיר בן הגברת פ"ג לבין ירידה בלחץ הדם.

עודף משקל

קיימות ראיות רבות, שעודף משקל הוא גורם משמעותי לעלייה בלחץ-הדם.

לקוחות מספרים:

טיפול במשקל עודף ולחץ דם גבוה

טיפול בסוכרת לחץ דם וטריגלצרידים


הבהרה

התוכן המוצג במאמרים הללו, הינו למטרות לימוד, חינוך והעשרה הנשען על ראיות וניסיון. יש להיוועץ ברופא מוסמך, או במומחה לבריאות טבעית, בכל החלטה הקשורה בבריאותכם או בכל שינוי תזונתי שאתם מתכוננים לבצע.

פאנל נגישות